Közúti elérhetőség: javulás térben és időben
Online térképen a közúti elérési idő változása 2009-2015 között, Harkány példáján keresztül
Az ezredfordulótól napjainkig kb. ezer kilométer gyorsforgalmi út épült Magyarországon, kedvezően befolyásolva a hazai települések elérhetőségi viszonyait. A javulást általában a közúti távolság csökkenésével szokás kifejezni, ám a Lechner Tudásközpont által üzemeltetett Országos Területfejlesztési és Területrendezési Információs Rendszerbe (TeIR) integrált adatok felhasználásával a közúti elérési idő változása is megjeleníthető interaktív térkép formájában.
Általános javulás tapasztalható például Baranya megye területén, elsősorban az M6-os autópálya kiépülésének köszönhetően, amit látványosan szemléltet a kiemelkedő turisztikai potenciállal rendelkező Harkány vizsgálata. Ehhez különböző időpontok országos út-idő adatbázisaira van szükség, vagyis az egyes települések középpontjának az összes többi település-centrumtól számított elérési idő-értékeire (természetesen az útszakaszokra vonatkozó, megengedett legnagyobb sebességet figyelembe véve).
A 2009. és 2015. évi helyzetet azonos elérési intervallumokkal ábrázoló térképek összehasonlításából jól látható, hogy főként az északkeleti országrészben élők számára javult Harkány elérhetősége. Nógrád, Heves, Borsod-Abaúj-Zemplén, Szabolcs-Szatmár-Bereg vagy Hajdú-Bihar megyéből indulva jelenleg akár két órával is rövidebb lehet az utazási idő 2009-hez képest, de még a közeli Bács-Kiskun megyéből érkezők is gyorsabban jutnak el a Villányi-hegység lábánál található fürdővárosba.
A Dunántúlt azonban csak mérsékelten érintették a kedvező tendenciák: Győr, Pápa vagy Tatabánya térségéből Harkány elérési ideje átlagosan egy órával javult, a Nyugat-Dunántúlról mérve pedig érdemben nem változott. Különösen szembetűnő, hogy Zalaegerszegről vagy a Balaton déli partjáról 2009-ben és napjainkban is hasonló közúti utazási idővel kell számítani.
Sajátos kelet-nyugat irányú földrajzi különbségekre utal, hogy Harkány elérési ideje Salgótarjánból kb. két órával rövidült a vizsgált időszak során, s ennek eredményeként gyakorlatilag ugyanakkora idő-távolságra került a nógrádi megyeszékhelytől, mint a száz kilométerrel közelebbi Szombathelytől – ahonnan számítva a baranyai fürdőváros elérhetősége viszont alig javult az elmúlt évek során.
Harkány közúti elérhetőségének időbeli változása részletesen is tanulmányozható a http://gis.lechnerkozpont.hu/foldgomb weboldalon elérhető interaktív térkép segítségével.
Az adatokról
Fontos megemlíteni, hogy a leggyakrabban használt navigációs alkalmazások többféle módszerrel becsülik az egyes útszakaszok megtételéhez szükséges időt, ezért kisebb-nagyobb eltérések tapasztalhatók az eredményeik között. A TeIR-ből származó adatok az úttípus alapján számított átlagos elérési időt mutatják.
Forrás